Sunday, August 22, 2010

aku rindu tjg malim dan puduraya

surat senat mengesahkan aku akn konvo 14/oct/2010 ni...dan aku layak untuk konvo..alhamdulillah akhirnya cita2 aku akhirnya menjadi kenyataan...mak...abah..ni la hadiah yang aku mampu bagi kat mak n abah...insyaallah..ada rezeki dan keyakinan akan aku sambung ke tahap yang tinggi..bak kata pepatah menuntut ilmu hingga ke liang lahad...kalau senat da luluskan aku utk konvo maka aku boleh mohon untuk jawatan GST iaitu guru sandaran terlatih..kalau aku boleh mohon makanya ak mesti dan wajib ada transkrip aademik..lalu aku memutuskan utk memilih tarikh yang sesuai untuk ke tanjung malim...bila tnye nuha dan diyana dieorg xdapat nak pergi sbb kerja...bila tnya herda dan min alamak dieorg nak g jumaat lak..macam mne ni..aku mesti pergi rabu ni...sbb kak ipah nak balik muar jumaat ni..nanti mak xde kawan kt rumah..cuma ngn abah je...xpe la biar la aku pergi ke tjg malim sendirian...sebelum ni aku bole lakukan sendirian...xkan hari ini aku hilang keyakinan...

****************

namun ape yang aku sangkakan sungguh tidak seindah yang aku sangkakan..memang perjalanan aku hari itu tak seindah seperti yang aku harapkan...bermula dengan pagi rabu 14/jul/2010 yag hujan...kul 9.00 hujan pn berhenti..jadi aku teruskan niat aku utk turun tjg malim...ak msj nuha ak jmpe die di parit raja kul 9.30...slps jmpe nuha ak g bsstnd bp dan tiket ke kl paling awl 10.30pg...ermm kkkl ada bas k kl jam 11.00..xpe la biarla ak ambik transnasional je..bole smpai awl ckit..namun harapan aku hanya tinggal harapan je..bila bas 2 g ambil org kt muar dan ambik masa 1jam ps2 da sampai kajang le lak bas 2 kuar kt kajang...g isi NGV..mak ai mcm nak angik aku ngn driver nih...kalau mcm ni gayanya mmg xsempat la aku nk sampai tjg malim awl...tepat 4jam 15 minit baru la aku smpai baru aku sampai bukit jalil...
memang aku bg 2 star je la kt perkhidmatan trans yg lembap dan sambil lewa 2...dari yang aku harapkan sampai awal..ermm tengok la jadinya..kul 2.45 baru ak sampai bukit jalil... = (

***********************
satu perjalanan perit aku kena lalui bila tanpa puduraya..
aku terpaksa naik rapid utk pergi ke hentian sementara hang tuah..ya allah memang betul survival ak hari ni..ngan tabah aku naik rapid bersama mamat indon, vietnam,nepal,sume ada..tp alhamdulillah aku dapat duduk kt depan..tpi pintu masuk..sesak sangat bas rapid ngan penumpang n berebut sume org nk bayar tiket..sbb driver 2 lambat naik jadi ramai yang da duduk dlu sblm byr tiket...2 yang jadi sesak sgt2...
nak jadikan cerita...
ada mamat ulat tiket ni menyibuk nek bas...peha die tersangkut lutut ak..ps2 ak tgok muka die yg terlalu garang..gerun gak..mse 2 belakang di ada mamat indon 2 tgh bual kt tel dan die nak bayar tiket...tah syaitan ape yg masuk kt bdn mamat ulat ni..tbe2 die mengamuk kt mamat indon 2...depan aku lak 2..kecut perut aku..memang nak cari gaduh dan xpuas ati..pas2 mamat ulat 2 duduk kt seat bahagian blkg bas..
tah xtau npe mamat 2 masih xpuas ati g..die berdiri dpn aku sbb mamat indon 2 ddk sblh aku..die ajak mamat indon 2 gaduh..da puas die mntk maaf..tapi syaitan menguasai diri mamat ulat 2 masih lagi menjerit bagai org gila..kate ni malaysia..dtg negara org wat cara dtg negara org...
~~~~~~~~~~~
hah ni yang ak xgemar..kalau da xcerdik 2 wat la cara xcerdik..cara awak 2 tengking2 org dalam bas 2 je menunjukkan rakyat malaysia xde sopan santun n budi bahasa la...da la dlm bas 2 ramai pelancong asing..lau marah pn kawal la diri..ni la kalau dilayan bole jadi kes bunuh dan macam2 lagi...nampak sangat bukan manusia yg berdiri dpn aku..tp syaitan bertopeng dan berjasadkan manusia...ermmmm.. = (
tah kekuatan ape yang ada dalam diri aku..aku bacakan surah fatihah dan ayt kursi..lalu aku hembuskan nafas aku kat mamat ulat ni skali lalu dan tanpa disedari oleh orang..sbb aku terlalu takut mse 2..
ye la faham2 la...aku paling lemah ngn darah..dan aku tau mamat indon 2 xbersalah..cme punca kaki mamt ulat 2 tersangkut lutut aku ja...2 pn nk jadi isu ke..ya allah ape sudah jadi dgn insan2 di muka bumi ini yang makin lali dan berajakan syaitan...
akhirnya mamat 2 turun dr bas..dan menjerit2 di luar bas..xlama bas pun gerak g puduraya...
sampai hentian rapid hang tuah aku pun turun...
****************
malang sekali bagi aku...bila tak ada satu pun bas g tanjung malim ada di hentian jalan hang tuah...betapa susahnya perjalanan aku hari ni...puduraya..ouhhh au rindu puduraya..
1 jam aku menunggu akhirnya jam 4 barula ada bas g tanjung malim..2 pn da puas aku tnye sume kaunter tiket tjg malim..ye la isau sape lagi aku nk cari lau betul xde bas g tjg malim..akhirnya aku smpai tjg malim tepat jam 5 petang..ermmm memang x bkesempatan nak ambik transkrip hari ni..jadi xpela sok aku kuar awl..sblm balik aku pergi ambik transkrip...

***************
malam 2 aku bermalam di bilik ex roomate ak sem7..mmg aku rindu tjg malim..tp nothing..hati aku da bukan disini..tanpa teman..tanpa komitmen aku rasa tanjung malim kosong dan asing bagi hidup aku...cukupla ia sebagai kenangan..
alhamdulillah perjalanan balik aku lancar tidak seperti semalam...

2 comments:

  1. mmg perjalanan ko yang sangat memenatkan dan meresahkan
    aku pun pernah sekali ngan trans nie
    dia siap leh isi minyak lagi kat transit trans.aku dah tengok jam.mula2 budjet smpai hentian serdang 5pm tapi last2 7pm baru sampai.tue pun nasib baik aku turun kat serdang jek cz uma aku area situ.if sampai bkt jalil mau aku haru.dengan ujan dah maghrib...tapi mmg bus nie bawa slow sangatlah.kadang2 rasa geram lak

    ReplyDelete
  2. fizi..
    follow blog aku ye..
    yg bru..yg lme aku dh xguna lg..
    alisyasophia.blogspot.com

    ok..daaa...

    p/s ~~~ mmg tg malim dh xlg beri makna kalo setakat sorang2 je..rindukan kenangan bersama AT32

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...